دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
به همت تولیدکننده‌های داخلی؛
برگه‌های پیشرفت را ورق می‌زنیم
شناسایی مشکلات و عبور از آن‌ها اراده می‌خواهد؛ وقتی واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه سر به فلک کشید و بانک مرکزی از اختصاص ارز به آن در اندیشه فرو رفت؛ این دولت مردمی بود که آستین همت را بالا زد تا در چنین روزهایی، دست‌کم دانش‌آموزان کشورمان برگه‌های پیشرفت را ورق بزنند.
آوای خزرآزاده بابانژاد: امروز در دومین آدینه از آذرماه ۱۴۰۲، با همکاران خبری راهی برنامه‌ای شدیم که میهمان ویژه آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. کارخانه چوب و کاغذ مازندران مقصد سفرمان است و دور هم شاهد یک شروع شیرین و پرشور هستیم.

سال ۱۳۹۸ بود و ما از یک کارخانه ورشکسته با زیان انباشته ۲۳۶ میلیارد تومانی و از چالش‌های کارگری و کارفرمایی تیتر زدیم و گفتند و گفتیم که بزرگترین کارخانه تولید کاغذ کشور در خطر ورشکستگی قرار گرفته و همین روزهاست که به فروش برسد.

این خبر‌ها برای یکی از بزرگترین صنایع تولید کاغذ کشور و برای مردم مازندران اصلا خوب نبود به ویژه اینکه تازه در آغاز راهی بودیم تا از زیر بار واردات کاغذ و محصولات وابسته به آن آرام‌آرام فاصله بگیریم.

ایران بر اساس آمار‌های رسمی، در سال ۱۳۹۶ به میزان ۵۷۳ میلیون دلار آنهم با ارز ۴۲۰۰ تومانی انواع کاغذ وارد کرد و این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۸۱۲ میلیون دلار رسید. عددی که اگر با دلار فعلی حساب کنیم سر به فلک می‌کشد! در سال ۱۳۹۸ و در حالی که رقم واردات از یک میلیارد دلار فراتر رفته بود، مسئولان وقت به تکاپو افتادند تا طرحی نو در افکنند.
 
آمار واردات کاغذ و مواد مورد نیاز وابسته به آن بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ را جستجو می‌کردم و به یک نتیجه عجیبی رسیدم؛ به نظرم؛ دیگر هیچ کشور قابل عرضی نمانده بود که از آن واردات نداشته باشیم؛  این آمار شامل واردات انواع کاغذ و مواد اولیه تا دستگاه‌های مورد نیاز، متکی به کشور‌هایی بود که در ادامه می‌خوانید: هلند، هنگ‌کنگ، قطر، کانادا، کرواسی، کلمبیا، کویت، لهستان، مالزی، مجارستان، سنگاپور، سوئد، سوئیس، صربستان، عربستان، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قبرس، بلغارستان، تایلند، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، دانمارک، سریلانکا، هند، یونان، امارات متحده عربی، انگلستان، اندونزی، اوکراین، ایتالیا، بلژیک، روسیه، پاکستان، پرتغال، چین، ژاپن، آلمان، اتریش، اسلوونی، اسپانیا و استونی.

صنعت کاغذ کشورمان خیلی شیک و راحت وابسته به ۴۵ کشور بود و گویی اراده‌ای برای رفع مشکلات این صنعت در کشور وجود نداشت. خیلی‌ها ارز گرفتند و کاغذ وارد نکردند و بانک مرکزی به جایی رسید که از اختصاص ارز به این منظور، سرگیجه گرفت!

این را هم باید اضافه کنم که واردات کاغذ خیلی شیرین است، واردکنندگان از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف‌اند، اما تولیدکننده برای وارد کردن مواد اولیه باید این مالیات را بپردازد.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران، کارخانه کاغذ پارس هفت‌تپه، کارخانه دیبای شوشتر و کارخانه زاگرس فارس چهار کارخانه تولید کاغذ در کشور هستند، مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران گفته است که تا پایان سال ظرفیت این مجموعه به ۵۰ هزار تن می‌رسد و اکنون این عدد ۴۲ هزار تن است.
 
برگه‌های پیشرفت را ورق می‌زنیم
 
امید نیک‌نژاد که حالا امید کارگرانش شده است؛ به خبرنگار ما گفته بود که کد بورسی چوب و کاغذ مازندران با نام "چکام" در ماه جاری در بازار فرابورس عرضه خواهد شد.
 
او همچنین اظهار داشت: "اینکه پس از انقلاب برای اولین‌بار با حمایت شخص رئیس جمهور و در راستای منویات مقام معظم رهبری کل کتب دانش‌آموزان ایرانی با کاغذ ایرانی چاپ و توزیع می‌گردد دستآورد بزرگی است که تاکنون سابقه نداشته است".

کارخانه زاگرس شیراز هنوز تکمیل نشده است و گفته می‌شود اگر تکمیل بشود تولیدات آن به ۳۰ هزار تن برسد، کارخانجات پارس و دیبا نیز قول داده‌اند که ظرفیت خود را به ۲۰ هزار تن در پایان سال برسانند.

در واقع این اعداد، قرارداد‌هایی است که وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با این سه مجموعه معظم تولید کاغذ در کشور به امضا رسانده است.

سوال مهم این است که نیاز کشور به کاغذ چقدر است؟ موثق‌ترین آمار چیزی نزدیک به ۲۵۰ هزار تن است که تولید کشورمان فعلا ۸۰ هزار تن است یعنی دقیقا نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر را تأمین می‌کند. گفته شده که نیاز آموزش و پرورش به کاغذ ۴۵ هزار تن و نیاز ناشران تا ۳۵ هزار تن است.

امروز جمعه دهم آذرماه ۱۴۰۲ تاریخ مهمی در صنعت کاغذ است؛ ما به خودکفایی در تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی دانش‌آموزان رسیده‌ایم؛ این مهم با تلاش مسئولان در دولت سیزدهم محقق شد.
 
برگه‌های پیشرفت را ورق می‌زنیم
 
کارخانه‌ای که می‌رفت همچون صنعت نساجی در مازندران با دو شرکت در بهشهر و قائمشهر طی دو دهه گذشته به فراموشی سپرده شود و ماشین‌آلات، اراضی و املاک آن به حراج گذاشته شود و عده‌ای آن را به تاراج ببرند، امروز به افتخار صنعت چاپ کشور تبدیل شده است.

از مجموعه‌ای صحبت می‌کنیم که با یک اراده و خواست جمعی، از رکود و ورشکستگی به جایی رسیده است که کد بورسی گرفته، همین‌روز‌ها وارد بورس می‌شود، جذب نیروی جدید با اولویت نیروی بومی را فراخوان داده است، ارزآوری می‌کند. کاغذ‌های فلوتینگ را به کشور همسایه یعنی عراق صادر می‌کند و چند کشور دیگر را در برنامه دارد.

این شرکت در سال ۱۳۷۶ تأسیس شده است و ظرفیت اسمی آن تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن انواع کاغذ است که ۹۰ هزار تن به تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه و ۸۵ هزار تن به تولید کاغذ فلوتینگ اختصاص دارد. فلوتینگ کاغذ‌های ضخیمی و موج‌داری هستند که به عنوان لایه میانی در کارتن‌سازی استفاده می‌شود و حاصل ضایعات کشاورزی، کاغذ‌های باطله و بازیافتی، و خمیر چوب است.

دفتر و کتاب‌هایی که با کاغذ تولیدشده در کارخانه چوب و کاغذ مازندران وارد بازار می‌شود؛ یک سوم قیمت کتاب و دفترهایی‌است که از کاغذ‌های وارداتی تولید می‌شود.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران از پیشرفت به دست آمده در این کارخانه ابراز خرسندی کرد به طوری‌که در همین یکشنبه‌ای که گذشت، در دویست و پنجاه و یکمین جلسه هیأت دولت از کارخانه چوب و کاغذ مازندران سخن به میان آورد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس این پیگیری جهادی قدردانی کرد.
 
برگه‌های پیشرفت را ورق می‌زنیم
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه از برگزاری جشن خودکفایی تولید کاغذ کتاب‌های درسی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران خبر داد و اینکه "در زمان آغاز به کار دولت تولید کاغذ ۵ هزار تن بود که با اهتمام دولت نسبت به مقوله تولید این رقم اکنون به ۸۰ هزار تن رسیده است".

امسال ۳۵ هزار تن کاغذ برای کتاب‌های درسی با تولید در شرکت چوب و کاغذ مازندران تحویل وزارت آموزش و پرورش شد و دانش‌آموزان ایران برگه‌های پیشرفت کشور را ورق زدند. این مسیر سراسر امید و پیشرفت همچنان ادامه خواهد داشت و لطف و یاری مسوولان خدمتگزار را می‌طلبد که صنعت کاغذ را فراموش نکنند.

به گزارش خبرنگار ما، امروز جمعه دهم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم خودکفایی کاغذ کتاب‌های درسی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شده است. یکی از مهمترین فواید خودکفایی در صنعت کاغذ جلوگیری از خروج ارز و کوتاه‌شدن دست دلالان است ضمن اینکه به ثبات بازار کاغذ کمک می‌کند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها