دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
ضعف و قوت نظام سلامت در مازندران:
مسئولان مرتبط با دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در نشستی مشترک از چالش‌ها و امید‌ها گفتند؛ از بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها، از حقوق کم پرستاران، از افزایش چند برابری قیمت دارو‌ها و ملزومات بیمارستانی و البته از کاهش فوتی‌ها و پزشکانی که تعطیلات ندارند.
آوای خزرآزاده بابانژاد: نشست هیأت رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل و روئسای بیمارستان‌های دولتی استان امشب پنج‌شنبه ۹ فروردین‌ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور استاندار و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی ایشان برگزار شد.

استاندار مازندران پیش از جلسه بازدیدی از مرکز فوریت‌های پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران داشت و با پرسنل این مرکز گفتگو کرد.

چالش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران؛ از حقوق کم پرستاران تا افزایش قیمت ملزومات بیمارستان‌ها
 
سید محمود حسینی‌پور این مرکز را مجموعه‌ای حیات‌بخش و امیدآفرین توصیف کرد که در لحظه، نجات‌بخش افراد گرفتار در حوادث و سوانح است.

او با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان مازندران و وقوع حوادث جاده‌ای و غیرمترقبه، نقش مراکز اورژانس را در کاهش تلفات انسانی با حضور به موقع و راهنمایی‌های پیش از حضور تیم‌های امدادی بسیار حیاتی دانست و خواستار تقویت این بخش و تسریع در فاز توسعه‌ای این مرکز شد.

استاندار مازندران در جمع مدیران و معاونان و روئسای بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل با اشاره به صحبت‌های حضار به ویژه در خصوص دستمزد پایین پرستاران، پیشنهاد داد که برای دو دانشگاه پیوست اقتصادی لحاظ شود.

حسینی‌پور گفت: با توجه به ظرفیت‌های انسانی، علمی و طبیعی و گردشگری مازندران، توریسم سلامت در استان جدی‌تر گرفته شود و از سوی دیگر نیاز است تا در جذب دانشجوی خارجی اهتمام بیشتری صورت بگیرد تا بخشی از هزینه‌های اقتصادی حوزه سلامت از این طریق جبران شود.

او اظهار داشت: پزشکان و خیران حوزه سلامت اهل مازندران که در خارج از کشور فعالیت دارند باید شناسایی شوند و در تحقق پیوست اقتصادی بهداشت و درمان استان به ویژه در توریسم سلامت از وجود آن‌ها بهره بگیریم.

رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی استان مازندران همچنین خواستار همکاری بین دو دانشگاه علوم پزشکی استان با نمایندگی وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی و گردشگری، معاونت سیاسی امنیتی و حوزه گردشگری برای تحقق پیوست اقتصادی حوزه سلامت به ویژه با فراخوان تعامل پزشکان مازندرانی ساکن خارج از کشور شد.

استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا امروز شاهد ورود یک جمعیت نزدیک به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری به استان با تردد یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۶۶ خودرو بوده‌ایم، اشاره‌ای به کاهش ۷۵ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات داشت و از این منظر از حضور به موقع اورژانس در صحنه تصادفات و تلاش کادر درمانی قدردانی کرد.

حسینی‌پور مقایسه‌ای هم بین تعداد داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، تخت بیمارستانی و پزشکان مازندران در قبل و بعد از انقلاب داشت و خدمات نظام سلامت کشور در سال‌های پس از انقلاب را با وجود همه محدودیت‌ها، چشمگیر و قابل توصیف عنوان کرد.

او اشاره‌ای هم به کمبود برخی اقلام دارویی ویژه بیماران خاص در استان داشت و از این لحاظ به اهمیت شرکت داروسازی مستقر در ساری پرداخت که انتظار می‌رود در زمینه تولید دارو‌های خاص با همت جهادی و تحقیق و پژوهش، دستاورد‌های جدیدی را در سالجاری رقم بزنند.

استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود از بحران سالمندی در استان گفت و نقش حوزه سلامت را در کنترل جمعیت با برنامه‌های آموزشی و درمانی حیاتی دانست.

حسینی‌پور همچنین وضعیت فعلی مدیریت پسماند بیمارستانی در استان را قابل قبول ندانست به این دلیل که همچنان یک دغدغه زیست محیطی است و باید این پسماند‌ها به بهترین شکل بی‌خطرسازی و یک درجه بالاتر، معدوم‌سازی شوند.

در این جلسه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا پایان روز هشتم فروردین‌ماه امسال ۱۰ هزار و ۱۸۶ مراجعه اورژانسی را در این دانشگاه داشتیم که ۱ هزار و ۱۹۸ مورد آن تصادفی بوده است.

دکتر فرهاد غلامی از کاهش فوتی‌های تصادفی در بیمارستان‌ها خبر داده و گفته امسال تا کنون یک مورد فوت تصادفی داشتیم که توسط اورژانس انتقال داده شد.

او با اشاره به اینکه ۲۷ هزار مورد نظارت در این مدت انجام شده است، از کشف، ضبط و معدوم‌سازی ۱۰ تن مواد فاسدشدنی در استان خبرداد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل هم در سخنانی اظهار داشت که بیمارستان امیرکلا به زودی افتتاح و بیمارستان حضرت زهرا (س) نیز تکمیل می‌شود و تقریبا تمام طرح‌های بزرگ نیمه‌کاره حوزه سلامت در بابل به اتمام رسیده است.

دکتر سید علی مظفرپور خشرودی از حقوق اندک پرستاران گفته به طوریکه یک پرستار ۱۸ سال سابقه حقوقش به ۱۲ میلیون نمی‌رسد.

او اظهار داشت که دانشگاه علوم پزشکی بابل در کارانه اول، در اضافه‌کاری چهارم و در کارانه پزشکان نیز متوسط به بالاست.

بدهی انباشته تأمین اجتماعی به علوم پزشکی نیز از دغدغه‌هایی بوده که دکتر مظفرپور در حوزه سلامت این مجموعه اعلام کرده است.
 
چالش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران؛ از حقوق کم پرستاران تا افزایش قیمت ملزومات بیمارستان‌ها

رئیس اورژانس ۱۱۵ مازندران هم از کاهش فوتی ها در صحنه تصادف و در بیمارستان و مأموریت‌های اورژانس گفته و گفته که در این زمینه ۳۴ درصد کاهش داشتیم.

دکتر یحیی صالح‌طبری اظهار داشت که بیمارستان‌های استان (غیر از بابل) را به ۵ بلوک تقسیم کردیم که خالی از متخصص نباشند، مراکز دیالیز هم آماده‌باش هستند که اگر بومیان یا مسافران دیالیزی اورژانس داشتیم سریعا به مرکز انتقال داده شوند.

او اعلام کرده که در دو هفته گذشته، ۱۰ هزار و ۱۸۱ مأموریت اورژانسی در استان داشتیم؛ از این تعداد ۸ هزار و ۹۸۳ مورد غیرتصادفی و ۱ هزار و ۱۹۸ مورد تصادفی بوده است.

صالح‌طبری همچنین گفته در سال ۱۴۰۲ میزان مواد غذایی فاسد شده ۵ هزار و ۶۳۱ کیلوگرم بوده و امسال تا کنون (از ۲۴ اسفندماه پارسال تا پایان روز هشتم فروردین امسال) ۱۰ هزار و ۷۹۶ تن مواد غذایی فاسد شده کشف و ضبط و معدوم شده است.
 
چالش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران؛ از حقوق کم پرستاران تا افزایش قیمت ملزومات بیمارستان‌ها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از نظارت بر تأمین و تولید دارو در استان گفته و اینکه سال قبل از مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ قلم دارویی موجود در کشور، کمبود‌های دارویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ قلم بوده است، اما امسال به کمتر از ۷۰ قلم رسیده است.

دکتر ابراهیم صالحی ‎فر گفته که با توجه به پیک مسافرت‌ها در مازندران، از اسفندماه گذشته نسبت به تأمین انواع سرم، دارو‌های اتاق عمل و دارو‌های خاص اقدام شد با این حال گاهی در تأمین داروهایی، چون انسولین نوومیکس کمبود داشتیم و کمبود انسولین به صفر نرسیده است.

او اظهار داشت که یکی از چالش‌های ما «برند» است، چون برخی بیماران به دنبال دارو‌های شناخته‌شده و برند هستند در حالی که مشابه یا بهتر از آن هم تولید شده است.
 
چالش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران؛ از حقوق کم پرستاران تا افزایش قیمت ملزومات بیمارستان‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل هم گفته تلاش شد تا در ایام نوروز خدمات به جامعه هدف مضاعف شود و تا کنون خدمات خوبی هم به بیماران مقیم و مسافران و گردشگران داشتیم.

دکتر «محمدیان امیری» با اعلام اینکه از ۲۴ اسفندماه تا کنون ۱۶ هزار و ۷۲۳ نفر مراجعه به اورژانس بابل داشتیم و از این تعداد نیز ۳ هزار و ۸۵۷ بستری و ۷۰۰ عمل جراحی صورت گرفته است، از خدمات همکاران خود در اورژانس پیش‎بیمارستانی، و اورژانس بیمارستان‌های بابل قدردانی کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بابل از فعالیت ۱۵ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در بابل خبرداده و از تلاش آن‌ها در این روز‌ها نیز تقدیر کرد.

دکتر محمدی از فعال بودن همه درمانگاه‌های تخصصی بابل در ایام نوروز گفت که هیچ خدمتی تعطیل نشده است.

او اعلام کرده که پس از تعطیلات نوروز امسال، اورژانس بیمارستان امیرکلا و مرکز دیالیز ۱۰۰ تخته بابل افتتاح خواهد شد.
 
چالش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران؛ از حقوق کم پرستاران تا افزایش قیمت ملزومات بیمارستان‌ها

رئیس بیمارستان امام ساری هم از تأخیر در پرداختی‌های تأمین اجتماعی به بیمارستان گفته که بدهی در ملزومات پزشکی بیمارستان هم بالاست و علیرغم کمک ۷۰۰ میلیون تومانی به این بیمارستان برای تهیه دارو، اما به شرکت‌های دارویی بدهی ۱۴۰ میلیارد تومانی دارد.

دکتر مرضیه زمانیان با اشاره به اینکه بیمارستان امام ساری مرکز ارجاع است و در این روز‌ها با پیک بیمار هم روبرو است، تصریح کرد: سه شب پیش فقط ۱۰۰ بستری جدید داشتیم که بیشتر تصادفی بودند و حتی شده که در یک شب تا ۸ مورد فوتی داشتیم.

او از فعالیت پزشک فوق تخصص عروق در این بیمارستان گفته که با وجود تعطیلات، اما در ساری ماند و مشکلی بابت ترومای عروقی نداریم و ارجاعی‌ها را پذیرش می‌کنیم.

رئیس بیمارستان روحانی بابل نیز در سخنانی اظهار داشت: این بیمارستان ۵۱۱ تخت مصوب دارد و حدود یک سوم از بیماران و مراجعان آن از غرب مازندران (آمل تا رامسر) هستند.

دکتر پیام سعادت گفته که افزایش چند برابری قیمت دارو و تجهیزات از چالش‌های مهم بیمارستان‌ها در دو سال اخیر است ضمن آنکه برای خرید مشکل وجود دارد و بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها نیز مزید بر علت شده است.

او ادامه داد: بیمه‌ها باید ۶۰ درصد هزینه‌های مربوطه را در یکماه و ۴۰ درصد باقیمانده را پس از ارسال اسناد پرداخت کنند، اما تأخیر در پرداخت‌ها بسیار بالاست.

رئیس بیمارستان روحانی بابل گفته که بخش پیوند مغز و استخوان بزرگسال، بخش ccu۲، افتتاح بانک شیر، جراحی هیبرید، و بخش ctscan۲، به زودی در این بیمارستان به مجموعه خدمات آن اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، استان مازندران اکنون دارای ۴۹ بیمارستان، ۲۷۰ مرکز خدمات بهداشتی، ۲ هزار و ۸۷۶ پزشک، ۶ هزار و ۳۶۲ تخت بیمارستانی، و ۵۷۵ داروخانه است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها