دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
آیت‌الله محمدی لائینی:

هر درخت باید شناسنامه داشته باشد/ ضرورت مدیریت صحیح جنگل‌های هیرکانی

امام جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: جنگل‌های هیرکانی و منابع طبیعی در معرض تخریب و ساخت و سازهای بی‌رویه است؛ جنگل‌های هیرکانی میلیون‌ها سال قدمت دارد و هر درخت باید یک شناسنامه داشته باشد، این سرمایه عظیم نباید با بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مدیریت و مورد سوءاستفاده واقع شود.

زهرا شریفی - آوای خزر: آیت الله محمد باقر محمدی لائینی در خطبه‌های نماز جمعه ساری با تبریک روز و هفته قوه قضائیه گفت: یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر را گرامی می‌داریم و از خادمان قضایی ملی، استانی و شهرستانی قدردانی می‌کنیم. 

آیت‌الله لائینی ادامه داد: قضات به عنوان خادمان صادق در دستگاه قضا مشغول خدمت هستند، البته به دستگاه قضائی توصیه می‌کنیم که مراقبت و مواظبت بیشتری داشته باشند، نواقص را برطرف کنند و حوزه مقدس قضائی را سالم نگه دارند. 

وی به مطالبات به حق و اعتراضات مردم در برخی امور اشاره کرد و گفت: بخشی از مدیریت‌ها ناکارآمد هستند؛ بی تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها آسیب‌های جدی را در جامعه ایجاد می‌کند. 

آیت‌الله لائینی به مشکل پسماند مازندران اشاره کرد و افزود: پسماند بزرگ‌ترین آسیب را به طبعیت و منابع طبیعی استان وارد می‌کند و در این حوزه دارای مشکل جدی هستیم و سال‌های سال زباله ساری در مناطق مختلف دپو می‌شود و محیط زیست آلوده و همچنین هزینه‌های گزاف را به همراه دارد. 

خطیب نماز جمعه ساری با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در بخش کود کشاورزی و سوخت دارای مشکل هستیم، ادامه داد: کشاورزان نهاده‌های کشاورزی را با چند برابر قیمت خریداری می‌کنند و زیرساخت‌ها برای صادرات کشاورزی نیز مناسب نیست. 

آیت‌الله لائینی با بیان اینکه قیمت متناسب و تثبیت قیمت برای مرکبات و برنج در استان وجود ندارد، افزود: هنوز واردات برنج را به درستی نتوانستیم مدیریت کنیم و زمان واردات هم مناسب نیست. 

وی با بیان اینکه در حوزه جمعیت و مشکلات نازایی و ازدواج شاهد ناکارآمدی هستیم، افزود: در این زمینه مشوق‌هایی در نظر گرفته شده اما بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج و دیگر مسائل به مشوق‌ها توجهی نمی‌کنند. 

امام جمعه ساری بالا بودن درمان زوج‌های نابارور را از دیگر دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: باید درمان سه میلیون زوج  نابارور به صورت رایگان صورت گیرد. 

وی به مشکلات پیش‌روی صنعت اشاره کرد و گفت: در حوزه دانش بنیان کردن صنایع تبدیلی و توجه به رفع مشکلات حوزه صنعت نیز دارای مشکلاتی هستیم و بخشی از این مشکلات ناشی از ناکارآمدی و ترک فعل‌های مسئولان مربوطه است. 

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: جنگل‌های هیرکانی و منابع طبیعی در معرض تخریب و ساخت و سازهای بی‌رویه است؛ جنگل‌های هیرکانی میلیون‌ها سال قدمت دارد و هر درخت باید یک شناسنامه داشته باشد، این سرمایه عظیم نباید با بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مدیریت و سوءاستفاده شود. 

وی متذکر شد: رئیس جمهور شهید در سفر آخر به مازندران فرمودند که ۱۰ نفر از مدیران باید تعویض شوند علتش قطعا ناکارآمدی است، اصلا چرا منصوب شدند؟ شاید اگر خوب بررسی می‌شد تعداد از این هم بیشتر بود، البته اینها باعث نمی‌شود که ما مدیران و کارکنان خوب و لایق را نبینیم چرا که پاکدست‌ها زیاد هستند. 

آیت‌الله لائینی افزود: دستگاه‌های نظارتی هم نیاز به نظارت دارد اگر نظارت وجود داشت ما شاهد برخی از مشکلات نبودیم. 

وی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: کاندیداها اخلاق را رعایت کنند و انتخابات اخلاقی برگزار شود مردم هم مناظرات را به خوبی گوش کرده و به بهترین رای دهند.

 امام جمعه ساری همچنین با اشاره به در پیش بودن عیدغدیر خم این عید بزرگ را تبریک گفت و افزود: باید خداوند را بر نعمت امامت امیر مؤمنان و فرزندانش شکر کنیم. 

وی با بیان بر اینکه باید وظایف خود را در بزرگداشت عید سعید غدیر خم به درستی انجام دهیم، گفت: روایت‌گری جریان غدیر و انتصابی که توسط پیامبر اکرم (ص) صورت گرفته است، وظیفه همگانی است. 

نماینده ولی فقیه در مازندران بابیان اینکه جریان غدیر باید تا روز قیامت پیام رسانی و روایت‌گری شود، افزود: همه باید با جریان غدیر و پیام‌ پیامبر اسلام آشنا باشند و مهم‌تر از روایت فهم پیام خداوند از ماجرای غدیر است از این رو علاوه بر روایت و درایت غدیر باید جشن‌های غدیر نیز باشکوه برگزار شود. 

وی بر ضرورت برپایی جشن‌های باشکوه و آذین‌بندی معابر خیابان‌ها در دهه امامت و ولایت تاکید کرد و گفت: در بسیاری از شهرهای استان مواکب برپا و جشن و سرور برگزار می‌شود، از همه کسانی که در بزرگداشت غدیر تلاش می‌کنند، تقدیر می‌شود. 

امام جمعه ساری در پایان سخنان خود، سالروز ولادت و میلاد با سعادت حضرت امام هادی و امام موسی کاظم علیهم السلام را تبریک و تهنیت گفت و افزود: این امامان در دوران خود پرچمدار ولایت و حجت خداوند بر روی زمین بودند. 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار