دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
مشروح/ ظریف در ساری:

نگویید تصمیمات از قبل گرفته شد/ آرای مردم تعیین‌کننده است

وزیر امور خارجه اسبق ایران در جمع مردم ساری گفت: اینکه چه کسی در پاستور بنشیند اهمیت دارد، نگویید همه تصمیمات از قبل گرفته شده. این هم توهین به خودتان است و هم توهین به جمهوری اسلامی. در همه انتخابات این مردم تعیین کردند باز هم روز جمعه مردم تعیین خواهند کرد.

آوای خزرآزاده بابانژاد: طبق برنامه‌ای که ستاد دکتر مسعود پزشکیان در مازندران اعلام کرده بود قرار بر این شد که امروز ساعت ۱۰ صبح دکتر محمدجواد ظریف خوانساری در حمایت از آقای پزشکیان به جمع مردم ساری بیاید و در باشگاه فرهنگیان واقع در خیابان فرهنگ و روبروی ستاد مرکزی پزشکیان سخنرانی کند.

۱۰ دقیقه مانده به ۱۰ بود که بالاخره مجوز استفاده از سالن داده شد و تا پیش از آن مسئولان ستاد در حال رایزنی برای مجوز برگزاری این رویداد بودند. بنر‌های تبلیغاتی از بین مردم به سمت جایگاه رفت تا روی دیوار قرار بگیرد، اما ظاهرا نیاز به استیج بود و به همین دلیل از حضار خواسته شد تا کمی کنار بروند تا داربست‌ها از بین جمعیت به سمت سن بیاید. هوا گرم بود و سالن پر از جمعیتی که ایستاده و نشسته منتظر آمدن مرد برجامی بودند.

بالاخره آقای ظریف وارد شد و ابتدا شعار‌هایی در رثای هاشمی و خاتمی داده شد (سلام بر هاشمی، درود بر خاتمی) و کمی هم از پزشکیان گفته شد. اسکندرنیا نایب رئیس ستاد پزشکیان در استان به آقای ظریف خیر مقدم گفت و بعد از آن نیز تریبون به ظریفِ ایران داده شد.

ناگفته نماند در همین ابتدای صحبت‌های ظریف یکی از منتقدان بر فراز میز ایستاد و گفت که مگر هشت سال دولت دست شما نبود؟ این انتقاد سبب واکنش طرفداران پزشکیان شد و فرد منتقد را از سالن به بیرون هدایت کردند.

ظریف سخنانش را اینگونه آغاز کرد که چه شده؟ آب به لانه مورچگان ریخته شده است؟ یک هشت دقیقه در تلویزیون صحبت کردم، الان پنج روز است صبح، ظهر و شام سر و صدا می‌کنند که مردم صدای حق را نشوند و ادامه داد: یادتان رفته بلاتشبیه در بازار شام هلهله می‌کردند که صدای زینب سلام الله علیها شنیده نشود؟ چهارده قرن بعد صدای زینب در زمان و زمین طنین‌انداز است و هلهله‌کنندگان فراموش شده‌اند و به زباله‌دان تاریخ پیوسته‌اند.

او پرسید: از چه می‌ترسید؟ از شنیدن واقعیات؟ از برملاشدن دروغ‌ها؟ از اینکه این مردم را بیچاره کرده‌اید؟ از اینکه گفتند رئیستان گفتند که بخاطر اینکه روحانی بود اجازه ندادند اف. ای. تی. اف تصویب شود.

ظریف ادامه داد: این مردم را بخاطر امیال سیاسی، بخاطر اهداف سیاسی بیچاره کردید، چه می‌خواهید از جان مردم. (شعار مرگ بر منافق) البته ما مثل شما نیستیم. دوستان! ما مثل اینها نیستیم ما آمده‌ایم که صدای اقلیت را بشنویم. اقلیتی نیستیم که برای سرکوب اکثریت نعره بکشیم. اقلیتی نیستیم که چوب و چماق بر سر اکثریت بزنیم. زنان این کشور، جوانان این کشور را از دین و اسلام دور کنیم.

وزیر امور خارجه دولت روحانی با بیان اینکه ما خواهان ایرانی سربلندیم، ایران اقلیتی است که شما باشید و اکثریتی است که ما باشیم. در کنار هم و با هم ایران بهتری را بسازیم.

او گفت: ما به یک کدام از جلسات ستاد‌های شما نیامدیم که اگر می‌آمدیم یک عده بیرون نمی‌رفتیم! لذا دوستان رها کنید! اجازه بدهید گفتگو کنیم، با هم با استدلال صحبت کنید. دوستان من! چرا می‌گویید طرفدار شهید رئیسی هستید؟ اگر طرفدار شهید رئیسی هستید او می‌گفت: برجام. نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر، چرا شما می‌گویید برجام خیانت است؟

ظریف بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان یک هفته قبل از شهادتش گفت؛ ما دنبال احیای برجامیم. چرا شما می‌گویید برجام کلاه بر سر مردم ایران بود؟ مقام معظم رهبری فرمودند؛ هیات مذاکره‌کننده امین، شجاع، غیور و متدین هستند و چرا شما می‌گویید هیأت مذاکره‌کنند دروغگو و وا داده است؟

مرد دیپلماسی دولت یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: آیا شما پیرو رهبری هستید؟ این ولایتی که شما می‌گویید کجاست؟ فقط زمانی که با شما موافق باشد ولایت است؟ ولایت یعنی پذیرش این رهبری ارجمند، باهوش، هوشیار که همواره کشور را در بهترین مسیر هدایت کرده است و پزشکیان بار‌ها گفته است که همراه رهبری خواهد بود.

او باز هم پرسید؟ چرا می‌خواهید کشور را به دو دسته تقسیم کنید؟ چرا هر کس مطابق نظرات شماست ولایتمدار است و مسلمان و هر کس موافق نظر شما نیست نامسلمان است و بی‌ولایتمدار. چرا اینگونه " کل حزب بما لدیهم فرحون" شده‌اید؟ (اشاره به آیه ۵۳ سوره مومنون به این معنی که ... هر دسته‌ای به آنچه نزدشان بود دل خوش کردند)

ظریف با بیان اینکه ما در لحظه‌ای قرار گرفتیم که انتخاب ما آینده کشور را شکل خواهد داد، گفت: نیامدن سر صندوق انتخابات به معنای رأی اعتراضی نیست، به معنای پیام فرستادن نیست، اگر پیامی قرار بود فرستاده شود در اسفندماه فرستاده شد و الان نتیجه‌اش در مجلس معین است.

او گفت: حاکمان بد توسط مردم خوبی انتخاب می‌شوند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، شرکت نکردن در انتخابات یعنی اجازه دادن به یک اقلیت که خود را اکثریت بپندارند این انتخابات است. تنها راه بهبود شرایط کشور از صندوق رأی بیرون می‌آید و هیچ راه دیگری جز این ندارد.

نگویید تصمیمات از قبل گرفته شد/ آرای مردم تعیین‌کننده است
وزیر امور خارجه اسبق ایران اظهار داشت: اغتشاش، تنش و ناآرامی به وضعیت بهتر در کشور نخواهد انجامید، باید اراده خود را در صندوق رأی مشخص کنیم و امروز که یک فرد متخصص، پاکدست، شجاع، امین و مورد تأیید قرار گرفته است؛ توپ و گوی در میدان ماست ما باید روز جمعه به میدان رأی برویم و با این رأی خود فردی که مورد نظر ماست انتخاب کنیم.

ظریف با بیان اینکه امروز دوستان خود را همراه کنید، گفت: گروه‌های تبلیغاتی زیادی فشار می‌آورند که کنار صندوق رأی نروید. یکسری از غربی‌ها وام گرفتند، هر چه زندگی شما تلخ‌تر باشد شکل حقوق آنها بهتر و سنگین‌تر است، آنها فقط با نرفتن شما پای صندوق‌های رأی گزارش کار می‌دهند که حقوق خود را بگیرند دلشان برای من و شما نسوخته، آنها گوشت ۷۰۰ تومانی مجبور نیستند بخرند.

او ادامه داد: یک گروه دیگر هم هستند که هر جا شما پای صندوق رأی نروید حاکمیت آنها طولانی‌تر و شعار‌های آنها بزرگتر و جیب شما هم خالی‌تر می‌شود.

ظریف باز هم پرسید: کدامیک از این آقایان و خانم‌هایی که شعار می‌دهند شب گرسنه می‌خوابند و در کنار زن و بچه شرمنده‌اند؟ کدامشان بی‌خانمان هستند؟ نتیجه شعار‌ها و تندروی‌ها را از جیب مردم ایران خرج می‌کنند نه از جیب شعار‌ها و شعاردهندگان تندرو. برای همین است که می‌فرماید: "وَ کذلِک جعَلناکُم أُمة وَسَطًا لِتکونوا شهداءَ عَلى الناس وَیکونَ الرّسول علیکُم شهیدًا". (اشاره به آیه ۱۴۳ بقره؛ و ما همچنان شما را به آیین اسلام هدایت کردیم و به سیرت نیکو بیاراستیم تا گواه مردم باشید و پیغمبر نیز گواه شما باشد)

وزیر امور خارجه دولت روحانی با بیان اینکه شهید سلیمانی متعلق به گروهی نیست که با مردم برخورد تند می‌کنند، افزود: سلیمانی گفت دختر کم‌حجاب دختر من است، آیا شما روی سر دختر سلیمانی می‌زنید؟ (تشویق حضار – زنده‌باد ژنرال دیپلماسی جهان)

این سیاستمدار ایرانی اظهار داشت: مردم ساری و مازندران میراث‌داران سرداران شهید لشکر ۲۵ کربلا هستند یاد و خاطره‌هاشان را نه با هزینه کردن خونشان که با پاسداشت پیامشان که استقلال و تمامیت ارضی کشور است، گرامی می‌داریم.

ظریف گفت: ما خواهان همراهی و همراهی و همدلی همه ایرانیان هستیم ما می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که همه نظرها، همه دیدگاه‌ها، همه نگرش‌ها بتوانند در شرایط برابر در برابر جامعه و مردم حضور پیدا کنند و مردم انتخاب کنند. نیازی نیست برخی خود را قیم مردم بپندارند و بخواهند نگرش مردم را جهت دهند و حتی اجازه ندهند در محیط‌های چند صد نفره و چند هزار نفره هم یک صدای متفاوتی به گوش مردم برسد.

او ادامه داد: اجازه بدهید کشور را با تضارب آرا، با دیدگاه‌های مختلف و با رشد و نمو جوانان که سرمایه‌های ما هستند بسازیم. اجازه بدهید جلوی مهاجرت برآمده از ناامیدی را بگیریم و به جای آن متخصصین ایران به ایران برگردند.

ظریف همچنین گفت: اجازه بدهیم در دنیا سربلند باشیم، قدرتمداران ببینند که با مردم بزرگ ایران سر و کار دارند، مردمی که با رأی قاطع خود یک فرد سالم، مطمئن، آزاداندیش شجاع را انتخاب می‌کنند.

مرد برجامی ایران با بیان اینکه هزاران سال است ایران آماج حملات بوده است، اما ایرانیان از هر حمله‌ای فرصت ساختند، افزود: هر کس به ایران حمله کرد نتوانست ایران را به شکل خود در آورد بلکه او به شکل ایران درآمد. این فرصت بزرگ ناشی از حضور مردم ایران است و این حضور را باید پاس بداریم.

نگویید تصمیمات از قبل گرفته شد/ آرای مردم تعیین‌کننده است
او با اشاره به حوادث غزه اظهار داشت: به غزه نگاه کنید. رژیم ددمنش و کودک‎کش صهیونیسیتی هفتاد سال است در برابر دولت‌ها ایستاده، ظرف ۶ روز تا یک‌ماه دولت‌ها را شکست داده، اما هشت ماه است از پس یک جمعیتِ ایستاده نتوانسته بربیاید. این پیام و اثر بخشی انقلاب ماست، این را با احترام به مردم و بالنده کردن مردم خودمان پاس بداریم و تقویت کنیم.

ظریف گفت: مردم ایران برای ما فرصت‌اند، به چشم تهدید به مردم ایران نگاه نکنید. مردم ایران بالغ‌اند و همیشه درست انتخاب می‌کنند، محدودشان نکنیم، دسترسی آنها را به اطلاعات محدود نکنیم و جیب فیلترشکن فروش‌ها را پر نکنیم.  

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان با بیان اینکه بزرگترین عامل بازدارندگی ایران مردم هستند و باید برای به دست آوردن بهترین سلاح‌ها تلاش کنیم، افزود: در تاریخ معاصر تنها حکومتی که یک وجب از خاکش را از دست نداده، ایران است و این با حمایت مردم بوده است. این افتخار بزرگی است و اجازه ندهیم برخی مزدبگیران و جیره‌خوارن این افتخار را به فراموشی بسپارند این افتخار را با انتخاب پای صندوق رأی و انتخاب فرد اصلح حفظ کنیم.

او ادامه داد: فردی را انتخاب کنیم که نمی‌آید در چشم شما نگاه کند و بگوید من حجاب‌بان نگذاشتم؛ و قانونی که در مجلس خودش تصویب شده بگوید به من ربطی ندارد؛ پزشکیان این گونه نیست، در چشم قدرت نگاه می‌کند و نظرش را می‌گوید همین گونه که در سال گذشته این کار را کرد پزشکیان یک انتخاب است انتخاب ماست.

ظریف گفت: اینکه چه کسی در پاستور بنشیند اهمیت دارد، نگویید همه تصمیمات از قبل گرفته شده. این هم توهین به خودتان است و هم توهین به جمهوری اسلامی. همیشه مردم اعجاب آفریدند در همه انتخابات این مردم تعیین کردند باز هم روز جمعه مردم تعیین خواهند کرد.

او در پایان سخنان خود اظهار داشت: با حضور واقعی وهوشمندانه پای صندوق رای میرویم ولی هر کدام با خود همراه ببرید صندوق رأی مهمترین تضمین‌کننده آزادی و قدرت این کشور است و من این را می‌دانم، چون از هجوم مردم به صندوق‌های رأی می‌ترسند، من یقین دارم که هرچه شلوغ‌تر باشد نتیجه‌اش برای ما بهتر است و در نهایت برای جلوگیری از تحریم‌ها و برای اینکه هیچکس یک ایرانی را تهدید نکند بهتر است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/

مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
در انتخابات ریاست جمهوری 1403 به چه کسی رای می دهید؟
آخرین اخبار