دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱
در جمع خبرنگاران عنوان شد

دغدغه‌های رئیس خانه صمت مازندران/ از دوگانگی در حمایت از تولید تا نبود نیروی کار ماهر

دغدغه‌های رئیس خانه صمت مازندران/ از دوگانگی در حمایت از تولید تا نبود نیروی کار ماهر
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام اینکه اقدامات دولت در قبال واحد‌های تولیدی ضد تولید و برعکس منویات رهبری در حمایت از تولید است، گفت: به این مسئله باید کمبود شدید نیروی کار ماهر و نیروی کار ساده را اضافه کرد.

به گزارش آوای خزر از ساری، دکتر سید مجتبی رضوی روز شنبه ۲۴ شهریورماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دنیا اختصاص انرژی به بخش تولید بالاست، تصریح کرد: ۶۰ درصد مصرف برق کشور‌های توسعه‌یافته در بخش تولیدی است، اما کشور ما برعکس دنیا عمل می‌کند یعنی نخستین جایی که در ناترازی برق آن را قطع می‌کنند و ایستگاه نخست خاموشی‌هاست؛ همین بخش تولید است.

وی ادامه داد: این در حالی است که هر ساله مقام معظم رهبری شعار سال را در حوزه حمایت از تولید مطرح می‌کنند ولی تمام سیاست‌ها عکس منویات مقام معظم رهبری و برعکس مسیر توسعه است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه ما امسال با یک ناترازی عجیب و غریبی در برق مواجه شدیم و هیچ امیدی به اینکه این موضوع در سال آینده ترمیم شود هم ندارم، تصریح کرد: با چالش برق مواجهیم؛ یکسری مبالغ از بخش صنعت دریافت می‌شود که اول پیش پرداخت است و بعد دائمی؛ که دائم را با دیماند می‌شناسید.

رضوی ادامه داد: دیماند‌ها برای این اخذ می‌شوند که وزارت نیرو این توان را داشته باشد که هم زیرساخت‌های خود را داشت و تعمیر کند و هم زیرساخت‌های آینده را طراحی و اجرا کند؛ وقتی در یک مقطع ناترازی دارید این است که یا مثلا جنگ شده و بلحاظ فیزیکی یکی از نیروگاه‌ها حذف شده است، اما وقتی ما چهل سال است در امنیت کامل هستیم و نیرو‌ها کار خود را انجام می‌دهند و ناترازی داریم به این معنی است که سرمایه گذاری انجام نمی‌شود و فقط در حال گذران روزمره هستیم.

رئیس خانه صمت مازندران بیان کرد: البته این نشان می‌دهد که یک بی‌مبادلاتی هم در حال اتفاق است و صریح‌تر اینکه یک بی‌کفایتی محض است و حتی می‌شود گفت که در حد یک توطئه برای یک کشور است؛ یعنی مدیرانی که در این عرصه وارد شدند، آینده‌نگری نکردند و در این زمینه حتی از دشمن هم بدترند.

دغدغه‌های رئیس خانه صمت مازندران/ از دوگانگی در حمایت از تولید تا نبود نیروی کار ماهر
رضوی ادامه داد: این پول (دیماند) را دولت به این عنوان از من می‌گیرد که سرمایه‌گذاری کند ولی در این بخش هزینه نمی‌کند، آنها با بی‌کفایتی ما را به این نقطه رساندند.

این مسئول بیان کرد: قرار بود هفته‌ای یک روز برق واحد‌های تولیدی را قطع کنند و پیشنهاد دادیم که نظم بدهند، اما اتفاقی که افتاد این بود که یک روز را به یک و نیم، و بعد دو روز و بعد سه روز رساندند؛ وقتی سه روز انرژی را از منِ تولیدکننده می‌گیرید و من را بیکار می‌کنید؛ بایستی سازمان امور مالیاتی ۱۲ روز از من مالیات نگیرد و ۱۲ روز به کارگران پول ندهم و سازمان تامین اجتماعی هم ۱۲ روز از من پول نگیرد.

وی ادامه داد:، اما دولت آمده و گفته که طبق ماده ۱۶ حمایت از تولید دانش‌بنیان شما باید در پشت بام واحد خود از سیستم سولار استفاده کنید و پنل بگذارید و اگر یک درصد از مصرف برق مصرفی را از آن تامین نکنید ما برق را به شما گرانتر می‌فروشیم. یعنی اتفاقی که قبل از سال برای ما رقم زدند و با یک مبلغ قابل ملاحظه‌ای از انرژی مواجه شدیم.

رئیس خانه صمت مازندران گفت: وقتی بیشتر نمایندگان مجلس فرق وات و کیلووات را نمی‌دانند چگونه می‌خواهند برای ما قانونی در ارتباط با انرژی تصویب کنند؟ آنها از زاویه تابش خورشید در مازندران چه می‌دانند و اصلاً می‌دانند که پنل‌های خورشیدی برای استان ما به صرفه نیست؟!

رضوی با بیان اینکه قرار بود دولت تا پایان برنامه ششم ۵۵ درصد انرژی برق داخلی را از محل انرژی‌های پاک تامین کند، افزود:، اما دولت یک درصد آن را تامین نکرد. نیروگاه‌های بادی در منجیل یکی در میان کار نمی‌کند. بخش دولتی با آن همه ادعا نتوانسته است و آنوقت من در واحد صنعتی باید بروم از جیب خودم این کار را انجام بدهم، چون این در نهایت به نفع دولت است.

وی ادامه داد: به همین خاطر دو کارخانه بزرگ سیمان مازندران در وضعیت فاجعه‌باری در حال کار هستند و قول می‌دهم اگر با همین سیاست‌ها پیش برویم؛ برای هر کیلووات برق باید روزی سه بار نماز شکر بخوانیم!

دغدغه‌های رئیس خانه صمت مازندران/ از دوگانگی در حمایت از تولید تا نبود نیروی کار ماهر
رضوی بیان کرد: واحد‌های صنعتی ما دچار خسران شدند، وقتی هفته‌ای سه بار این واحد‌ها را می‌خوابانیم و وقتی به ناگهان برق واحد‌ها را خاموش می‌کنیم، خسارت پشت خسارت داریم؛ برخی واحد‌ها اگر خاموش شوند تا ۴۸ ساعت آینده هم نمی‌تواند به وضعیت قبلی بازگردند.

وی ادامه داد: آنوقت همین واحد صنعتی مشتری ستاد تسهیل می‌شود، چون دچار مشکل شده است و باید به طرف دولتی التماس کنم که برق او را تقسیط کن و او هم می‌گوید:نه! اجازه ندارم!

رئیس خانه صمت مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکل نیروی کار ماهر و ساده همچنان بلای جان واحد‌های تولیدی است، تصریح کرد: از دانشگاه‌های معتبر ما فارغ‌التحصیلانی برای خارج از کشور بیرون می‌آیند. فنی و حرفه‌ای هنوز نیروی کار ماهر برای واحد‌های صنعتی تربیت نکرده است. نیروی کار ساده هم ترجیح می‌دهد برود سر کاری که پولش را هر روز بگیرد، چون دچار روزمره‌گی شده‌ایم.

رضوی گفت: در مازندران با کمبود زمین و نیروی کار مواجهیم؛ نیروی کار ماهر بسیار اندک است، نیروی تحصلیکرده‌ی بیکار پُرمدعاست و رشته تحصیلی او قرابتی با محیط کارگاهی و تولیدی ندارد. نیروی ساده به دنبال حقوق بیشتر، و کار بی‌دردسر و سبک است.

وی همچنین اشاره‌ای به نسبت سپرده به تسهیلات در بخش تولید مازندران داشت که این نسبت خیلی پایین‌تر از سایر استان‌ها ازجمله تهران است به طوریکه این نسبت در تهران بالای ۸۰ درصد و در مازندران کمتر از ۶۰ درصد است.

به گزارش آوای خزر، مازندران بیشترین فارغ‌التحصیل بیکار را دارد و این افراد بیشتر در رشته‌های غیرمرتبط با حوزه صنعت و تجارت هستند. این افراد یا تمایلی به کار در تولید و یا تخصص آن را ندارند و یا این رغبت و پذیرش به عنوان کارگر ساده در واحد تولیدی در آنها نیست. ضمن آنکه در یک استانی با ممنوعیت و محدودیت به کارگیری نیروی کار خارجی مواجهیم و این نیز مشکلات تولیدکنندگان را دوچندان کرده است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/

خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما