دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
در نشست خبری عنوان شد:

شهدای غریب در اسارت مازندران شناسایی شدند

شهدای غریب در اسارت مازندران شناسایی شدند
۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید مازندران در دل خود شهدایی دارد که غریبانه به دست منافقین و یا به دست رژیم بعث عراق در اردوگاه‌ها و زیر شکنجه به شهادت رسیدند، تا امروز ۸۲ نفرشان به عنوان شهدای غریب در اسارت شناسایی شدند.

به گزارش آوای خزر از ساری، نشست خبری نخستین اجلاسیه شهدای غریب در اسارت مازندران امروز شنبه ۲۴ شهریورماه در مجتمع فرهنگی – رفاهی ایثار ساری برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه رفع نیاز‌های مادی و معنوی آزادگان به عنوان پیشقراول دیگر تشکل‌های ایثارگری بسیار با اهمیت است، از برگزاری اجلاسیه ۸۲ شهید غریب در اسارت این استان در ۲۸ شهریورماه خبرداد که در سالن هلال احمر ساری با حضور خانواده‌های شهدا برگزار می‌شود.

سعید کهنسال با بیان اینکه شهدای غریب در اسارت از مظلومیت و اثرگذاری خاصی برخوردار هستند، افزود: تبیین نقش و جایگاه اسرا به ویژه اسرای غریب در اسارت می‌تواند برای جوانان آینده و امروز بلکه برای همه دنیا یک الگوپذیری و سرمشق در دفاع از مملکت و آرمان‌های یک کشور باشد.

وی بیان کرد: شهدای غریب در اسارت کار‌هایی کردند که از افراد عادی سر نمی‌زند، آنها یک عزت ویژه‌ای داشتند و به همین دلیل نیاز بود تا یک کنگره مستقلی برای این امر تدارک دیده شود و چنین هم شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران بیان کرد: شناسایی ۸۲ شهید غریب در اسارت که توسط دشمنان بعثی در آن روز‌ها به شهادت رسیدند کار ساده‌ای نبود، اما به خوبی انجام شد و مطمئن هستیم تعداد آنها بیش از این است که با اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه امید می‌رود به آمار واقعی دست یابیم.

کهنسال با اشاره به برگزاری دومین کنگره ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید استان مازندران در مهرماه امسال، اعلام کرد که پیش از آن به دیدار خانواده شهدای غریب در اسارت در شهرستان‌های مختلف خواهیم رفت.

شهدای غریب در اسارت مازندران شناسایی شدند
رونمایی از دانشنامه شهدای غریب در اسارت

وی همچنین از گردآوری خاطرات این شهدا توسط همرزمان و دوستان آنها سخن گفت که در مرحله نهایی قرار دارد. همچنین از تولید سرود ویژه کنگره شهدا و شهدای غریب در اسارت خبرداده که برای نخستین‌بار اجرا خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه اجرای برنامه‌های این پیش‌کنگره از صفر تا صد توسط آزادگان خواهد بود، افزود: کتاب دانشنامه شهدای غریب در اسارت کل کشور نیز در دست تهیه است که رونمایی از چهار جلد آن در مازندران خواهد بود، و رونمایی از تمبر شهدا را نیز خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: دو روز پیش در یادواره شهدای چهاردانگه با محوریت شهید تورانی (شهید واقعه جنگل‌های آمل در سال ۱۳۶۰) حضور داشتیم و در آنجا اشاره شد که پس از قائله ۶ بهمن و در بین منافقانی که دستگیر شدند تعدادی از آنها به نحوه اسارت و شهادت شهید تورانی اشاره کردند که پس از شکنجه‌های متعدد پیکرش را آتش زدند.

کهنسال با بیان اینکه دومین کنگره شهدای مازندران را داریم و در ذیل آن پیش‌کنگره‌های متعددی خواهیم داشت، گفت: این کنگره‌ها ازجمله در حوزه فرزندان شهدا، شهدای دانش‌آموز، شهدای دانشجو، شهدای روحانی، رزمندگان و ایثارگران و پیشکسوتان، آزادگان و همسران و بانوان شهید است.

وی ادامه داد: هشتم مهرماه اجلاسیه‌ای با حضور ۶ هزار و ۴۱ نفر از فرزندان شهدا به همراه مادران و همسرانشان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران همچنین اشاره‌ای به کنگره شهدای گمنام دودانگه داشت که هویت یکی از شهدا شناسایی شده است، این شهید به نام "علی احمدی" اهل شیراز است. پدر و مادرش در حیات هستند و به زودی ۸۰ نفر از شیراز به دودانگه می‌آیند، رونمایی از سنگ مزار این شهید را نیز خواهیم داشت.

شهدای غریب در اسارت مازندران شناسایی شدند
غفلت از شهدای غریب در اسارت

در این جلسه معاون فرهنگی اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران از خبرنگاران خواست تا اطلاع‌رسانی جامعی از کنگره شهدای غریب در اسارت داشته باشند، چون این شهدا همانند نامشان غریب واقع شدند و تاکنون خود بنیاد شهید و جمع آزادگان آمار دقیقی از آنها نداشت.

محمد علیزاده گفت: این شهدا بر اثر شکنجه و بیماری در اردوگاه‌های بعثی و منافقان به شهادت رسدیند و جایی از آنها یاد نمی‌شد و مغفول مانده بودند، با دستوری که مدیرکل بنیاد شهید مازندران دادند و پیگیری‌هایی که معاونت فرهنگی با همکاری ستادی که توسط آزادگان تشکیل شد، این شهدا شناسایی شدند.

وی بیان کرد: لازم است که جامعه را بیش از گذشته نسبت به این شهدا آشنا کنیم و در جهت معرفی آنها بکوشیم.

۸۲ شهید غریب در اسارت مازندران

همچنین در این جلسه دبیر اجلاسیه شهدای غریب در اسارت استان مازندران بیان کرد: در مهرماه ۱۴۰۲ جلسه‌ای با مدیرکل بنیاد شهید مازندران و معاونت فرهنگی ایشان در دانشگاه آزاد با معاونت فرهنگی استان‌های گیلان و گلستان برگزار شد و در واقع از همان زمان استارت شناسایی شهدای غریب در اسارت زده شد.

جعفر مزید‌ها تصریح کرد: شهدای غریب در اسارت کسانی هستند که در خلال دفاع مقدس توسط گروهک‌های منافقین، کومله، دموکرات، اشرف دهقانی و دیگر گروه‌های منافق به طرق مختلف بعد از اسارت به شهادت رسیدند و برخی نیز در اردوگاه‌های بعثی عراق یا در حال انتقال به خطوط پشت مقدم یا در بیمارستان به شهادت رسیدند.

شهدای غریب در اسارت مازندران شناسایی شدند
وی با اعلام اینکه آمار این شهدا در استان مازندران ابتدا ۱۸ شهید بوده و در بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ به ۴۴ نفر رسید، اظهار کرد: بعد از تشکیل کمیته و دبیرخانه ستاد استانی، این تعداد تا امروز به ۸۲ شهید غریب در اسارت رسیده است.

مزید‌ها گفت: ۱۸ نفر از شهدا به دست کومله، دموکرات و منافقین به شهادت رسیدند و مابقی توسط ارتش عراق به طرق مختلف یا در اردوگاه‌ها بر اثر شکنجه یا به دلیل عدم رسیدگی‌های بهداشتی به شهادت رسیدند.

دبیر نخستین کنگره شهدای غریب در اسارت مازندران بیان کرد: از بین این شهدا دو خلبان شهید داریم که یکی از آنها به نام حسین قاسمی از آمل بعد از ۳ ماه و ۱۰ روز اسارت به دست کومله به شهادت رسید که به شهید نماز معروف بود، دیگر شهید نیز پرویز ذبیحی از قائمشهر است که بعد از بمباران پالایشگاه نفت عراق به اسارت در می‌آید و به شهادت می‌رسد

وی ادامه داد: جوان‌ترین شهید غریب در اسارت مازندران عقیل افتخاری از جویبار است که متولد چهارم بهمن ۱۳۵۰ بوده و در ۱۲ اسفندماه ۱۳۶۵ در اردوگاه بعث عراق به شهادت رسیده است.

مزید‌ها بیان کرد: پنج یادواره شهدای غریب در اسارت در بهشهر، نوشهر، بابل، آمل و قائمشهر در یکسال گذشته با حضور مسئولان برگزار شد. کمیته‌های فرعی و اصلی آن نیز از بین خود آزادگان شکل گرفت. از بین ۲۲ شهرستان مازندران، در ۱۷ شهرستان شهید غریب در اسارت داریم.

وی در پایان گفت: اگر خانواده‌هایی هستند که شهدای غریب در اسارت آنها تا کنون شناسایی نشدند به شورای مشورتی آزادگان یا بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران اطلاع بدهند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/

 
خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما